Articole



___





http://vestitorul.blogspot.com/search/label/Paisie%20Aghioritul

Forumuri ortodoxe


Asociatii-Fundatii ortodoxe



.

.

Biserica din Ţările Române sub regimul fanariot

In 1711 in Moldova si 1716 in Ţara Românească se instaureaza regimul fanariot sau turco-fanariot. Turcii, nemaiavand incredere in domnii, mai ales dupa trecerea lui Dimitrie Cantemir de partea rusilor, au numit la cârma celor doua tari greci din Cartierul Fanar din Constantinopol, de aici si denumirea de fanarioti.
In realitate domnii fanarioti erau simpli guvernatori si executantii fideli ai Portii, avand o dubla misiune :
1) De a mentine Tarile Romane sub domninatie otomana si 2) De a le integra cat mai mult in sistemul economic turcesc, pentru a asigura Portii si trupelor cele necesare. Cu toate acestea, tarile noastre si-au pastrat in continuare autonomia interna, ele nefiind ocupate de turci, nici transformate in pasalacuri, cum s-a intamplat cu tarile balcanice si cu Ungaria. consecintele instaurarii regimului fanariot au fost:

- sub raport politic, social, economic, cultural si bisericesc, regimul fanariot a fost o perioada de mari oprimari pentru poporul nostru;
- teritorii apartinatoare pana atunci Tarii Romanesti si Moldovei au ajuns in stapanirea statelor vecine;
- domnii se schimbau mereu, la intervale foarte scurte ( in Tara Romaneasca au fost 40 de domni in Moldova - 36)
- o data cu domnii veneau o serie de insotitorii dornici de imbogatire, care ocupau dregatoriile cele mai deseama din stat.

Prin domnii si functionarii veniti cu ei se facea tot mai simtita influenta greceasca in toate ramurile (administratie, Biserica, scoala) .Limba greaca, considerata culta, era folosita in Biserica, scoala si societate. In cursul putinilor ani de sedere in scaun, uneori chiar luni, domnii fanarioti jefuiau tara, pe de o parte, pentru a platii darile la care erau obligata tara fata de turci, iar pe de alta parte, pentru a-si plati datoriile facute la ocuparea scaunului domnesc si de a aduna banii necesari pentru a putea reocupa scaunul in caz de mazilire.

Cat priveste Biserica sub regimul fanariot, trebuie sa spunem ca in Tara Romaneasca debuteaza cu uciderea mitropolitului Antim Ivireanul, din porunca lui Neagoe Mavrocordat.
Scaunile vladicesti din Tara Romaneasca au fost ocupate in mai multe randuri de ierarhi greci, e adevarat ca in multe cazuri au fost cu dragoste fata de pastoritii lor. In Moldova, din aceasta perspectiva, situatia a fost mai buna, pe tot parcursul perioadei fanariote nefiind decat doi ierarhi greci, in timp ce in Tara Romaneasca din cei 12 vladici, 6 au fost greci.
Important de subliniat ca vladicii nu erau schimbati dupa bunul plac al domnitorilor, ci ramaneau in scaun pana la moarte sau se retrageau la sfarsitul vietii. Aproape toti vladicii din Tarile Romane au fost buni gospodari, carturari, traducatori si sprijinitori ai tipariturilor in limba romana. Aproape toti vladicii au fost alesi dintre egumenii de manastiri sau din randul slujitorilor de la Mitropolie.
Tot sub stapanirea fanariota, mai ales in Tara Romaneasca, se stabilesc numerosi "arhierei titulari", precum si calugari de neam grec. Asa numitii "arhierei titulari" sau onorifici detineau titlurile unor foste scaune mitropolitane sau episcopale, aflate acum sub stapanire turceasca si care, de fapt, nu mai fiintau de multa vreme. Toti clericii greci asezati in Tarile Romane cautau sa ajunga fie arhierei, fie egumeni de manastiri, fie in diferite slujbe la mitropolii, episcopii sau la curtile domnesti, fie profesori la curtile domnesti.
In aceasta perioada se mentine ridact numarul manastirilor inchinate, veniturile lor fiind trimise la Locurile Sfinte. De aceea, de multe ori si egumenii lor, greci de neam, se ingrijeau numai de interesele lor si ale Locurilor Sfinte, manastirile ramanand de multe ori in paragina.
In multe manastiri se oficia numai in limba grreaca.
Despre o grija a domnitorilor fanarioti fata de Biserica romaneasca din Transilvania, cum a fost mai inainte, nu se poate vorbi acum, decat doar de un ajutor destul de slab, dat credinciosilor ortodocsi de vladicii celor doua tari.
In aceasta perioada ierarfii si clerul de mir, precum si cinul monahal isi indreapta privirea spre Rusia. Au loc solii bisericesti in curtea tarinei Ecaterina a- II- a etc.

din "Istoria Bisericii Ortodoxe Romane" Pr. Ion Vicovan
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

Arhivă



___


Sf. Justin Popovici

Din unica şi nedespărţita Biserică a lui Hristos, în diferite timpuri, s-au desprins şi s-au tăiat ereticii şi schismaticii, care au şi încetat să fie mădulare ale Bisericii. Unii ca aceştia au fost romano-catolicii şi protestanţii şi uniaţii cu tot restul legiunilor eretice şi schismatice. Ecumenismul e numele de obşte pentru toate pseudo-creştinismele, pentru pseudo-bisericile Europei Apusene. În el se află inima tuturor umanismelor europene cu papismul în frunte, iar toate aceste pseudo-creştinisme, toate aceste pseudo-biserici nu sunt nimic altceva decît erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obşte este acela de “pan-erezie” (erezie universală). De ce? Fiindcă în cursul istoriei, felurite erezii tăgăduiau sau denaturau anumite însuşiri ale Dumnezeu-Omului Hristos, în timp ce ereziile acestea europene îndepărtează pe Dumnezeu-Omul în întregime şi pun în locul Lui pe omul european. În această privinţă nu e nici o deosebire esenţială între papism, protestantism, ecumenism şi celelalte secte, al căror nume este “legiune”.

Rugăciunea de dimineaţă a Părintelui Arsenie Boca

Doamne Iisuse Hristoase, ajută-mi ca astăzi toată ziua să am grijă să mă leapăd de mine însumi, că cine ştie din ce nimicuri mare vrajbă am să fac, şi astfel, ţinând la mine, Te pierd pe Tine.

Doamne Iisuse Hristoase ajută-mi ca rugaciunea Prea Sfânt Numelui Tău să-mi lucreze în minte mai repede decât fulgerul pe cer, ca nici umbra gândurilor rele să nu mă întunece, că iată mint în tot ceasul.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi, că umblăm împiedicându-ne prin întunerec. Patimile au pus tină pe ochiul minţii, uitarea s-a întărit în noi ca un zid, împietrind inimile noastre şi toate împreună au făcut temniţa în care Te ţinem bolnav, flămând şi fără haină, şi aşa risipim în deşertăciuni zilele noastre, umiliţi şi dosădiţi până la pământ.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi. Pune foc temniţei în care Te ţinem, aprinde dragostea Ta în inimile noastre, arde spinii patimilor şi fă lumină sufletelor noastre.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi. Vino şi Te sălăşluieşte întru noi, împreună cu Tatăl şi cu Duhul, că Duhul Tău cel Sfânt Se roagă pentru noi cu suspine negrăite, când graiul şi mintea noastră rămân pe jos neputincioase.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi, că nu ne dăm seama ce nedesăvârşiţi suntem, cât Eşti de aproape de sufletele noastre şi cât Te depărtăm prin micimile noastre, ci luminează lumina Ta peste noi ca să vedem lumea prin ochii Tăi, să trăim în veac prin viaţa Ta, lumina şi bucuria noastră, slavă Ţie. Amin.

Articole recomandate







Comentarii

Persoane interesate

toateBlogurile.ro

Parintele Ilie Cleopa:


Vizionați înregistrarea:

Profeţia Sf. Nil Athonitul-

Părinți duhovnicești