Articole



___





http://vestitorul.blogspot.com/search/label/Paisie%20Aghioritul

Forumuri ortodoxe


Asociatii-Fundatii ortodoxe



.

.

Răspunsul Sfântului Paisie Velicicovschi către un preot uniat


Răspuns pentru un preot uniat extras din corespondenţa Sfântului Paisie Velicicovschi prin scrisori cu diferite persoane


Un preot, anume Ioan, pe cât se pare uniat, se îndoea de adevărul confesiunii sale şi se adresă stareţului cu rugămintea de-ai deslega nedumerirea sa. Stareţul îi scrie, că Însuşi Duhul Sfânt, celce numai de la Tatăl se purcede şi întru Fiul se odihneşte, l-a inspirat prin harul său să se adreseze cu întrebarea sa către un om păcătos şi smerit, dar fiu ortodox al Bisericei de Răsărit şi se exprimă că e gata să-i lămurească în puţine cuvinte nedumerirea lui. Prima şi cea mai de samă rătăcire a uniaţilor constă în aceea, că ei au primit de la papişti învăţătura că Duhul Sfânt s'ar purcede de la Tatăl şi de la Fiul. Aceasta este erezia cea dintâi şi cea mai însemnată a lor, căci ea cuprinde în sine o cugetare nedreaptă şi potrivnică Sf. Scripturi despre un Dumnezeu în Sfânta Treime. Cine mărturiseşte, că Duhul Sfânt purcede dela Tatăl şi dela Fiul, acela cugetă că în Dumnezeu sunt două începuturi: unul Tatăl şi altul Fiul. Însă noi, ortodocşii, mărturisim în Dumnezeu un singur început - Tatăl, cum Însuş Domnul nostru Iisus Hristos ne-a învăţat în Sf. Evanghelie, zicând, că Duhul Sfânt numai de la Tatăl se purcede. El zice: "Când însă va veni Mângâitorul, pe care-l voi trimite eu dela Tatăl, Duhul adevărului, care dela Tatăl se purcede" (Ioan XV, 26). Şi apostolul zice "Toată darea cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este, pogorându-se dela Părintele luminilor" (Iacov 1,17).

Vezi tu oare, că el zice: Părintele luminilor, adecă Tatăl este rădăcina şi izvorul Dumnezeirii; iar cele două lumini, Fiul şi Duhul, din unica lumină a Tatălui îşi au fiinţa lor preaveşnică. Fiul prin naştere şi Duhul Sfânt prin purcedere. Iar dumnezeescul Prooroc David zice: "Cu cuvântul Domnului cerurile s'au întărit şi cu duhul gurii sale toate puterile lor". Vezi tu oare? El pe Tatăl îl numeşte Domn; Cuvânt al lui numeşte pe Fiul, ca din veşnicie născut dintr-însul; iar Duh al gurii Lui (şi nu al lor) numeşte pe Sf. Duh, ca purcezând numai dela Dânsul, dela Tatăl. Se pot găsi şi multe alte locuri în Vechiul şi Noul Testament, care mai lămurit ca soarele arată, că Duhul Sfânt se purcede numai dela Tatăl şi peste Fiul odihneşte, cum s-a arătat aceasta şi la Botezul Domnului.

Şi toţi Sfinţi tâlcuitori ai Sf. Scripturi, învăţătorii ecumenici ai Bisericei, ca şi cu o gură mărturisesc, că Duhul Sfânt se purcede dela Tatăl şi nicăirea n-au scris, că şi dela Fiul. Aşa dară, dacă uniaţii se arată de un cuget cu papiştii într-o erezie aşa de grea, atunci ce nădejde au ei de mântuire, dacă nu vor lepăda vădit această erezie luptătoare contra Duhului şi nu se unesc cu Sf. Biserică Ortodoxă de Răsărit?

Mai departe stareţul îndeamnă pe preot să fugă degrabă dela unie, cum a fugit lot din Sodoma. "Nu regreta, - zice el - nici avere, nici rude, dacă ele nu vor vrea să te asculte, şi cum poţi mântuieşte-ţi sufletul tău propriu de la pieire. Căci pentru tine nu-i nimic mai de trebuinţă decât sufletul, pentru care a murit Hristos. Când vei fugi însă, să nu te uiţi înapoi cu inima pentru averea cea repede pieritoare, e mai bine să petreci în sărăcie, decât să huleşti pe Sf. Duh, cum îl hulesc papiştii.

Ieşi şi fugi dela uniaţie, cât se poate mai repede ca să nu te apuce moartea într'însa şi ca să nu fii socotit cu ereticii şi nu cu creştinii. Şi fugi nu numai singur, şi sfătueşte să fugă şi alţii, de care ştii după cuget, că te-ar asculta. Iar dacă nu te vor asculta, atunci fugi măcar singur din cursele vrăşmaşului, şi te uneşte cu sufletul şi cu inima de Sf. Biserică Ortodoxă, şi astfel ţinând împreună cu toţi credinţa cea neprihănită şi împlinind poruncile lui Hristos, vei putea să te mântuieşti."


[NOTǍ vestitorul] A fost pastrata si respectata intocmai ortografia epocii si au fost corectate tacit numai erorile evidente, considerandu-se ca textul, in forma lui initiala, este si un pretios document de limba literara romaneasca.

Autor: Serghie Cetfericov
Ed. Nemira
blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails

Arhivă



___


Sf. Justin Popovici

Din unica şi nedespărţita Biserică a lui Hristos, în diferite timpuri, s-au desprins şi s-au tăiat ereticii şi schismaticii, care au şi încetat să fie mădulare ale Bisericii. Unii ca aceştia au fost romano-catolicii şi protestanţii şi uniaţii cu tot restul legiunilor eretice şi schismatice. Ecumenismul e numele de obşte pentru toate pseudo-creştinismele, pentru pseudo-bisericile Europei Apusene. În el se află inima tuturor umanismelor europene cu papismul în frunte, iar toate aceste pseudo-creştinisme, toate aceste pseudo-biserici nu sunt nimic altceva decît erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obşte este acela de “pan-erezie” (erezie universală). De ce? Fiindcă în cursul istoriei, felurite erezii tăgăduiau sau denaturau anumite însuşiri ale Dumnezeu-Omului Hristos, în timp ce ereziile acestea europene îndepărtează pe Dumnezeu-Omul în întregime şi pun în locul Lui pe omul european. În această privinţă nu e nici o deosebire esenţială între papism, protestantism, ecumenism şi celelalte secte, al căror nume este “legiune”.

Rugăciunea de dimineaţă a Părintelui Arsenie Boca

Doamne Iisuse Hristoase, ajută-mi ca astăzi toată ziua să am grijă să mă leapăd de mine însumi, că cine ştie din ce nimicuri mare vrajbă am să fac, şi astfel, ţinând la mine, Te pierd pe Tine.

Doamne Iisuse Hristoase ajută-mi ca rugaciunea Prea Sfânt Numelui Tău să-mi lucreze în minte mai repede decât fulgerul pe cer, ca nici umbra gândurilor rele să nu mă întunece, că iată mint în tot ceasul.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi, că umblăm împiedicându-ne prin întunerec. Patimile au pus tină pe ochiul minţii, uitarea s-a întărit în noi ca un zid, împietrind inimile noastre şi toate împreună au făcut temniţa în care Te ţinem bolnav, flămând şi fără haină, şi aşa risipim în deşertăciuni zilele noastre, umiliţi şi dosădiţi până la pământ.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi. Pune foc temniţei în care Te ţinem, aprinde dragostea Ta în inimile noastre, arde spinii patimilor şi fă lumină sufletelor noastre.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi. Vino şi Te sălăşluieşte întru noi, împreună cu Tatăl şi cu Duhul, că Duhul Tău cel Sfânt Se roagă pentru noi cu suspine negrăite, când graiul şi mintea noastră rămân pe jos neputincioase.

Doamne, Cela ce vii în taină între oameni, ai milă de noi, că nu ne dăm seama ce nedesăvârşiţi suntem, cât Eşti de aproape de sufletele noastre şi cât Te depărtăm prin micimile noastre, ci luminează lumina Ta peste noi ca să vedem lumea prin ochii Tăi, să trăim în veac prin viaţa Ta, lumina şi bucuria noastră, slavă Ţie. Amin.

Articole recomandate







Comentarii

Persoane interesate

toateBlogurile.ro

Parintele Ilie Cleopa:


Vizionați înregistrarea:

Profeţia Sf. Nil Athonitul-

Părinți duhovnicești